Vanliga frågor
Fick du inte svar på din fråga? Ring oss på 0586-315 35.
Frågor & svar
Hur mycket kostar det?
Den i särklass vanligaste frågan vi får är: ”-vad kostar det, mellan tummen och pekfingret?” Tyvärr är det omöjligt för oss att svara på den frågan utan ett platsbesök. Förutsättningarna varierar allt för mycket avseende underlag, behandlingssystem, ytskikt med mera. Därför besöker vi dig gärna och lämnar sedan kostnadsfritt ett pris på jobbet.
Undantaget är förstås nyproduktion, då tar vi fram priser efter ritningar och arbetsbeskrivningar.
Hur funkar ROT-avdraget?
Husägare och bostadsrättsinnehavare får göra ett skatteavdrag med 30 % på arbetskostnaden, upp till max 50 000 kronor per person och år, när man anlitar en hantverkare för renovering, ombyggnad eller tillbyggnad. Avdraget gäller alltså enbart arbetskostnaden, inte material, vilket är väldigt fördelaktigt i måleribranschen då arbetskostnaden ofta utgör runt 80 % av den totala kostnaden. Givetvis ska företaget som utför arbetet ha en F-skattsedel, vilket vi har.
ROT-avdraget är kopplat till den enskilda individen. Om man är två delägare i hushållet kan man alltså få en skattereduktion på 2 x 50 000 kronor. Även arbeten som utförs i ett fritidshus omfattas, så länge man själv som privatperson står som ägare till det och det enligt fastighetstaxeringen är klassat som småhus.
Vi på Måleritjänst tar självklart hand om det administrativa runt ROT-avdraget.
Hur mycket måste jag plocka undan innan ni påbörjar arbetet?
Alla ytor som ska behandlas måste friställas och om möjligt ska rummet vara tomt. Någon tyngre eller svårflyttad möbel kan ställas i rummets mitt, och täcks sedan av oss.
Kostar det något att få en offert?
Våra offerter lämnar vi alltid gratis efter ett besök på plats. Vid besöket går vi igenom vad ni vill ha gjort. Hur lång tid det tar innan ni får offerten varierar lite från fall till fall, men som regel får ni den inom 48 timmar.
När kan ni komma?
Måleribranschen är generellt väldigt säsongsbetonad, där sommaren normalt utgör högsäsong och vintern lågsäsong. Därför varierar tiden från det att du accepterar vår offert till dess att vi kan utföra jobbet. Så snart vi fått din beställning planeras jobbet in och vi kontaktar dig för att gemensamt göra upp om ett start- samt slutdatum.
Att vara ute i god tid är därför extra viktigt om du vill ha hjälp med utvändig målning eller har behov av vår hjälp under tiden april – oktober. Utvändig målning beställs ofta redan ett år i förväg.